Saturday 16 March 2013

The poyoness interviewer and the typical kampung girl.



Kemarin aku interview. Pertama kali aku interview.
Macam-macam jangkaan dalam kepala otak aku.
Walhal interview untuk internship saja bukan mau bekerja pon.

Memandangkan ini kali pertama, aku anggap benda ni serius.
Aku cuba bertenang. Mencari pakaian yang sesuai.
Bukan takat memilih, tapi mainan warna baju dan corak itu jadi masalah.
Maklum, aku ini orangnya cerewet. Lagi-lagi soal penampilan.

Dua tiga helai baju kemeja aku keluarkan dari almari. Aku baru sedar betapa aku ini seorang
yang tidak formal. Seluar slack saja aku tidak ada?Mulai kalut.
Cuba mencapai dress.Member sindir ''Kau ingat kau nak pegi dinner ke ape,pkai dress cenggini?Ida ini interview session.Kau kena faham!''
Alahai. Terpaksa juga aku iron kain baju kurung aku tu.

Hmmm...lama aku perati diri di hadapan cermin. Lama benar. Sumpah tiada keyakinan diri.
Padahal kalau dalam kelas masa presentasi akulah orang paling konfiden.
Tapi kali ni perasaannya aneh. Berbaju kurung dan bertudung bawal kosong saja?
Sumpah tiada keyakinan.

Bertudung bawal kosong, berbaju kurung cotton.
(tipikal budak kampung)



Setibanya dihadapan office beliau.
Muka cengih, masuk dalam office.
Tiba-tiba terkena dejavu aku tak pasti.

''I think I knew u.Tapi dekat mana yer?''
''Ya, saya kenal awak dekat Jemari.'' Sambil senyum tipis dan kurang ikhlas.
''Okay then.''

Blablablabla..macam-macam disoal.
Aku ingat lagi dia kata,

 ''I amat mementiangkan penampilan.Kalau I ajak u keluar ikut I outstation means that u have to wear proper attire maksud I, u kena ikut cara I la. The way u dress, kene ikut permintaan I.I selalu outing ke KL je.''


Aku kenal benar interviewer ni, boleh aku katakan dia seorang yang loner dan sedikit 'poyo'.
Kenal masa aku tengah buat part time dua semester lepas.
Jadi, dia tanya aku hampir TIGA KALI.
''Belum dapat mana-mana company lagi ke?''
Pantas aku jawab, ''Kalau dah dapat takkan la saya datang jumpa Encik kan.''
Laju juga dia membalas ''Oh, tak dapat lagi. I akan tolong you. Hmmm..''
Aku serasa mau saja aku tenyeh-tenyeh muka dia.

Di akhir sesi interview tadi, sempat juga aku tanyakan dia,
''Oh,awak owner kat sini la?'' Sambil menyerahkan Resume. Memang tak sopan betul aku tadi.
''Ya, this is my own property and those are my workers.So anything I juz drop u contact.''
''Wait, awak orang Sabah ke?'' Sambil menjeling aku atas bawah.
Dalam hati aku, poyo betul mamat ni. ''Ya, orang Sabah.''
Dia membalas, ''Oh okay. So we'll contact u.''
Aku cuma balas ''ASAP!'' dengan senada dan sedikit tegas. Konon.

Terus aku keluar dan menjerit.
ARGHHHHH!!!!MAMAT POYO!


**TAMMAT**


No comments:

Post a Comment