Wednesday, 13 March 2013

Entah!



Ramai juga yang datang bertanya isu kedatangan tentera Sultan Sulu (kononnya) tu, masing-masing tanya. Sampai supervisor aku juga bertanya. Katanya, mau aku ceritakan serba serbinya eh bukan, kronologi mengapa, kenapa, bagaimana, bila dan siap? Amboi.


Jawapan aku mudah.

''Maaf, aku sendiri orang Sulu. Aku sendiri masih perlu pencerahan untuk cerita-cerita lama dan isu-isu berbangkit ni. Maaf ya. Aku pon ndak berani cakap apa.''


Jawapan mereka.

''Kau ni name je orang Sabah. Langsung tak ambik tau hal-hal di Sabah. Apela!''

''Kau orang Sulu?Hahaha, kelakar sial kau ni.''

''I expect u knew it, that's why I asked u..then what happen to ur family?are they okay?''


***TAMAT***


............................................................................................................


Tadi aku ke HEP dengan tujuan minta penjelasan dari pihak dia orang saja, sebab terlampau banyak hebahan dari mulut ke mulut  secara langsung dan tak langsung. Sebelum aku datang ke HEP, aku rujuk MPP kalau-kalau dia orang sudah suarakan hal ni atau belum. Sebelum ni ada juga aku ke HEP bertanya hal yang sama. Aku takkan datang berkali-kali menyoal soalan yang sama, malu sendiri pun ada. Tapi, aku jenis malas dengar cakap-cakap orang.

Dengan penuh semangat dan iltizam aku jejaki juga pejabat HEP tadi dengan harapan dia orang akan menjelaskan kenapa, mengapa dan bila. Aku kendian masuk dan terus duduk di kaunter pertanyaan.

''Maaf, saya mau tanya soal ptptn. Saya dah jemu dengar cakap-cakap orang soal sekian...sekian...sekian..''

Abang yang bertugas disitu menjawab dengan penuh hemah dan kacak.

''Oh, soal itu. Adik boleh cek malam ini. Tapi sebentar ya,...''

Aku pun menunggu dengan penuh sabar dan santun.

''Kenapa?Nak tanya pt la tu..''

Muncul daripada mana aku sendiri tak pasti. Dengan mimik muka yang agak sinis.
Muda lagi orangnya, lingkungan 40an barangkali.

"Haah, saya dah jemu dengar cakap-cakap orang, jadi saya nak kepastian saja, bila tarikh sbenar sebab minggu lepas saya tanya katanya minggu ni dah boleh dapat. Tapi masih sama jugak. Jadi macam mana tu?''

Seraya beliau membalas.

''Kenapa, dah takde duit makan ke?'' Ayat beliau ni aku tak tahu mau kategorikan sebagai ayat tanya yang macam mana. Dalam hati aku, sudah mencarut sejuta makian.

Aku dah berapi masa tu, aku cuba mengawal emosi. Aku diam. Aku rasa kalau aku menjawab tadi, agaknya sudah kena tahan kad matrik aku sampai akhir sem. GILA!

Tanpa segan dan silu, tanpa ucap terima kasih, aku cuma mampu balas ''Huhhhhh!''
Berlalu tanpa sepatah ucap apa pun. Peduli. Walhal, aku datang cuma minta kepastian saja. Itu ja. Tapi itu yang aku dapat. Entahla.

Tak apa, aku cuma anggap beliau sedang emosi maklum dateline menopause makin dekat. Hmmm...
So i guess, at the end of the story people are too good to be true.


***TAMAT****

.........................................................................................................









No comments:

Post a Comment